2015. augusztus 16., vasárnap

Töltött virág

Az úgy történt, hogy volt a hűtőben egy fél kilós szeletelt sonka, ami valahogy a hűtő hátsó részébe csúszott és teljesen megfeledkeztem róla. Amikor szembe találkoztunk kissé eltátottam a szám, mert ilyesmi nem szokott velem előfordulni. Gyorsan megnéztem a szavatosságát, és szerencsémre még éppen hogy benne volt az időben. Első ijedtségemben gyorsan meg is ettem belőle 15 dekát reggelire csak úgy a’la natúr 😁, és elkezdtem gondolkodni, hogy vajon mit kezdjek a többivel.
Már napok óta motoszkált a fejemben valami kelt tésztás finomság megalkotása, de valahogy nem jött az ihlet. Nézegettem a neten is mindenféle csigákat, meg kifliket, napraforgó kalácsot, kombe-t, de egyik sem tetszett igazán. Csigákat, kifliket aránylag gyakran sütök, a napraforgó kalácshoz épp nem éreztem magamban elég kreativitást, a kombe-ról meg több helyen azt olvastam, hogy a sütés végére a közepe jóformán csak tészta marad, a töltelék a szélére vándorol. (Ehhez igazából nem tudok hozzászólni, mert még soha nem próbáltam.)
Úgyhogy maradt a jól bevált kelt tészta receptem, a majdnem lejárt szavatosságú sonkám, meg egy pár dolog, amit találtam menet közben és nekifogtam az én „virágomnak” 😊.


Töltött virág

Hozzávalók:

A tésztához:
  • 500g finom liszt
  • 1 csomag instant élesztő, vagy 25 g friss
  • 1,5 ek. cukor
  • 1 tk. só
  • 3 dl tej
  • 1 csapott tk cukor az élesztő felfuttatásához


A töltelékhez:
  • 350g gépsonka
  • 120 g konzerv csemege kukorica
  • 2 kis fej lila hagyma
  • 100 g sajt
  • 300 g tejföl
  • 50 g vaj
  • 1 tk fokhagymapor


A tetejére:
  • 1 tojás
  • szezámmag
  • napraforgó mag

Elkészítés:

1 dl langyos tejben, kevés cukorral felfuttatjuk az élesztőt. A lisztet átszitáljuk, hozzáadjuk a sót, a cukrot, a felfuttatott élesztőt és 2 dl langyos tejet. Dagasztó géppel alaposan kidolgozzuk, majd meleg helyen fél órát kelesztjük.


Amíg a tészta kel, elkészítjük a tölteléket. A sonkát, a sajtot és a lila hagymát apró kockákra vágjuk, hozzáadjuk a kukoricát, a tejfölt és a fokhagyma port, majd alaposan összekeverjük.


A megkelt tésztát négy részre osztjuk, és kör alakúra nyújtjuk. Az első tésztalapot a kiolajozott formába helyezzük, megkenjük olvasztott vajjal és elsimítjuk rajta a töltelék 1/3-át.



Így folytatjuk, amíg el nem fogynak a tésztalapjaink és a töltelék. Én a szélén picit lenyomkodtam a tésztalapokat, hogy kissé összeragadjanak, de szerintem e nélkül sem folyik ki a töltelék.
A végén bevagdossuk a tészta tetejét és még 30 percet kelesztjük.


Ezután lekenjük felvert tojással és megszórjuk a magokkal.


175-180 fokos sütőben kb. fél órát sütjük. Ha nagyon pirul a teteje, tehetünk rá egy darab alufóliát. Az enyémre nem kellett tenni, de ez sütő függő.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése